W jaki sposób konserwować bramę automatyczną zimą?

Wygoda i komfort. To dwa najczęściej wymieniane czynniki, które decydują o tym, że wiele osób decyduje się na montaż bramy automatycznej. Nowoczesna technologia coraz wyraźniej wkracza do codziennego życia. W jaki sposób należy dbać o bramę automatyczną zimą?

Brama automatyczna — podstawy konserwacji

Brama, przy której zamontowany zostanie napęd automatyczny, powinna być solidna, wytrzymała i trwale osadzona w podłożu. Daje to gwarancję, że mechanizm automatyki będzie pracował prawidłowo i efektywnie.

W kontekście samej bramy ważne jest, aby regularnie przeprowadzać przegląd, oceniając m.in. obecność śladów korozji, czy stan smarowania mechanizmów. Mimo solidnego zabezpieczenia powierzchni przez producenta, z czasem powłoka antykorozyjna może ulec uszkodzeniu. Wystarczy niewielki fragment, drobna rysa, a rdza powoli obejmuje konstrukcję bramy. Im szybciej problem zostanie zauważony, tym szybciej można zabezpieczyć bramę przed dalszą degradacją.

Mechanizm otwierania będzie działał sprawnie, jeśli części bramy zostaną właściwie nasmarowane. Bardzo ważne, aby wykorzystywać tu smary zalecane przez producenta, zgodnie z zaleceniami. Liczy się nie tylko rodzaj smaru, ale też jego ilość. Zarówno zbyt dużo, jak i za mało, może prowadzić do awarii. Smar powinien być nałożony na zawiasy i rolki, aby brama mogła poruszać się lekko i sprawnie. Warto przypomnieć, że listwy zębate nie mogą być smarowane, ponieważ konsystencja smaru powodowałaby przyklejenie do powierzchni zanieczyszczeń, a te mogłyby doprowadzić do uszkodzenia całego systemu.

Czyszczenie elementów bramy — tory i prowadnice

Im lepiej będziemy dbać o bramę, tym dłużej będzie służyć bezawaryjnie. Jedną z czynności, o jakich należy pamiętać, jest oczyszczanie torów i prowadnic. Jest to ważne nie tylko zimą, gdy lód i śnieg pokrywają powierzchnię, ale także jesienią, gdy na torze przesuwania mogą zalegać liście. Napotykane przeszkody mogą uszkodzić mechanizm automatyczny, generując wysokie koszty naprawy.

Konserwacja automatu bramy

Dbając o bramę, trzeba zwrócić uwagę również na automat do bramy dwuskrzydłowej. Mechanizm to serce układu, dlatego musi być odpowiednio traktowany. Najważniejszą kwestią jest utrzymanie czystości. Gromadzące się zanieczyszczenia mogą w dłuższej perspektywie spowodować poważne problemy. Z tego względu mechanizmy należy myć. Niewielka ilość wody, szczotka lub szmatka wystarczą, aby dokładnie oczyścić obudowę i zewnętrzne części ruchome ze zgromadzonego brudu. Po zakończeniu czyszczenia elementy należy dokładnie osuszyć, a jeśli jest ciepło, świeci słońce i nie ma mrozu — można poczekać na wyschnięcie. Ważne, aby nie polewać elementów mechanizmu bezpośrednio wodą, aby nie dopuścić do przypadkowego zalania elementów elektroniki.

Smarowanie mechanizmu i postępowanie zimą

Konserwacja przed zimą wymaga nie tylko czyszczenia, bo napęd do bram skrzydłowych Elektrobim należy też nasmarować. Wyjątkiem są tu mechanizmy bezobsługowe. Przygotowując bramę do zimy, najlepiej jest wykorzystywać smary, zapewniające odpowiednią ochronę w niskich temperaturach, takie jak np. smary silikonowe, czy grafitowe. Przed wyborem konkretnego rozwiązania najlepiej sprawdzić zalecenia producenta. Smar sprawia, że mechanizm będzie działał płynnie i sprawnie przez całą zimę.

Pogoda zimą potrafi być zmienna, a czynniki, na które narażony jest mechanizm to nie tylko śnieg i mróz, ale również wilgoć. Przed rozpoczęciem sezonu zimowego warto upewnić się, że elementy sterujące znajdujące się w skrzynce są właściwie zabezpieczone. Zarówno wilgoć, jak i mróz mogą zaszkodzić elementom elektronicznym, prowadząc do awarii całego mechanizmu.

Przed zimą warto sprawdzić, czy ręczny tryb awaryjny działa prawidłowo. Zaobserwowane usterki warto naprawiać, aby uniknąć sytuacji, w której otwarcie bramy stanie się niemożliwe.

Redakcja Kiciki

Dodaj komentarz